مدیریت شبکه های اجتماعی
نوشته شده توسط : ساحل

مدیریت شبکه‌های اجتماعی و محتوای رسانه‌ای آنها امروزین برای کسب‌وکارها به امری حیاتی تبدیل شده و بعضی اوقات نیازمند استخدام قوای متخصص است.


بازاریابی دیجیتال شامل بخش‌های متنوع و پویایی است که در همکاری با یکدیگر مایه افزایش علاقه‌ی مخاطب به برند، فرآوری لید برای جذب بیننده اغلب و در نهایت افزایش فروش کسب‌وکار خواهند شد. مدیریت شبکه های اجتماعی در این وسط وظیفه‌ی اصلی مدیران بازاریابی در شرکت‌ها، فهم روند و فرآیندهای هر یک از این اجزاء و وضعیت دریافت بهترین نتیجه از هر یک از آنها است.

شبکه‌های اجتماعی یا به بیان بهتر رسانه‌های اجتماعی امروز به بخشی حیاتی از بازاریابی دیجیتال تبدیل شده‌اند. این ادوات مزایای زیادی برای جذب مخاطب دارند و البته مانند تمام اجزاء دیگر این ترکیب، احتیاج به دقت و مدیریت حرفه‌ای دارند. علت اهمیت این شبکه‌ها در قدم اول، کار و جنبش بالای مخاطبان بالقوه‌ی همه‌ی کسب‌وکارها در آنها است. در نتیجه آنها گرایش دارند الی محتوای منتشر شده توسط برندها را نیز مطالعه کنند و بیش از محتوای تبلیغاتی به آن اهمیت می‌دهند.

مقاله‌های مرتبط:
نقش شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی آنلاین
آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش اول: ضرورت، ابزارها و تاکتیک‌ها
دلیل بعدی، به‌صرفه بودن این گونه از بازاریابی دیجیتال است. کسب‌وکارها خصوصا گونه ها نوپای آنها همش قصد دارند تا با کمترین بودجه، بهترین بازدهی را از بازاریابی به دست بیاورند و رسانه‌های اجتماعی، بهترین پاسخ به این هدف هستند. علاوه بر آن تولید لید و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری نیز در این کانال‌ها بیش از دیگران (مانند وبسایت و ایمیل) است.

در ادامه‌ی این مطلب زومیت به آموزش جامع در باره مدیریت این رسانه‌ها و شناسایی تکنیک‌ها و ابزارهای کاربردی برای موفقیت هرچه اغلب می‌پردازیم.

social media

مدیریت رسانه‌های اجتماعی
شما به‌عنوان یک کاربر یا مدیر معاصر بی گمان با شبکه‌های اجتماعی گوناگون اعم از اینستاگرام و توییتر آشنایی دارید. ولی آیا در باره وضعیت به کارگیری این شبکه‌ها و ویژگی رسانه‌ای آنها در رشد کسب‌وکار نیز اطلاعات دارید؟ آشنایی با مدیریت این رسانه‌ها و انتخاب هوشمندانه‌ی کانال‌ها برای بازاریابی شرکت، قدمی مثبت در گسترش کسب‌وکار، افزایش مخاطبان و نرخ تبدیل آنها به مشتری است.

نوع محتوا و زمان‌بندی انتشار آن فاکتورهای اصلی مدیریت رسانه‌ها هستند
در تعریف ساده مدیریت رسانه‌های اجتماعی فرآیند مدیریتی ارتباطات و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و غیره است. این مدیریت، فرآیندی ما فوق پست کردن درونمایه در پروفایل شبکه‌های اجتماعی کمپانی است. اکرچه ارسال محتوا نقشی بنیادی دارد، اما مدیریت رسانه‌ای موارد دیگری همچون جذب مخاطب و افزایش دسترسی به برند و شناخته‌ شدن هرچه اغلب آن را نیز دربرگیرنده می‌شود. در بستگی با این موارد، وظایف اصلی در مدیریت رسانه‌های اجتماعی عبارتند از:

انتخاب پلتفرم پسندیده رسانه‌های اجتماعی
پیش از برنامه‌ریزی جامع برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی باید بهترین شبکه‌ی اجتماعی برای تکاپو کسب‌وکار را انتخاب کنید. در پیوسته به معرفی کلی هریک از شبکه‌های اجتماعی، نوع محتوای آنها و مزایای هر یک برای کسب‌وکارها می‌پردازیم:

فیسبوک: این شبکه‌ی اجتماعی ماهانه بیش از ۲ میلیارد کاربر پرکار دارد که گستره‌ی عظیمی از انواع علاقه‌مندی‌ها را دربرگیرنده می‌شود. بعلاوه تنوع جنسیتی و سنی در این شبکه‌ی اجتماعی قوی است. با هستی محدودیت‌های این شبکه‌ی اجتماعی در ایران و همچنین کاهش علاقه‌مندی به آن در سال‌های گذشته، فیسبوک هنوز منبعی پسندیده برای کسب‌وکارهایی با جامعه‌ی هدف بزرگ و حتی جهانی است.

Facebook

اینستاگرام: اینستاگرام در سال‌های ماضی محبوبیت فوقانی نزد کاربران ایرانی پیدا کرده است. علاوه بر این شمردن کاربران این شبکه‌ی اجتماعی تصویر محور در جهان نیز روز به روز در حال افزایش است. این پلتفرم بهترین برگزیدن برای کسب‌وکارهایی است که محتوای بصری زیادی اعم از عکس و ویدیو فرآوری می‌کنند. از لحاظ مخاطب نیز عمده‌ی کاربران این شبکه‌ی اجتماعی جوانان هستند و زنان بیش از مردان در آن کار و جنبش می‌کنند. اینستاگرام برای کسب‌وکارهایی با محصولات در زمینه‌ی مد، سبک زندگی، هنر و صنایع بر پایه هنر‌های بصری بهترین گزینه است.

توییتر برای انتشار خبرها و دنبال ترندها مفید است
توییتر: توییتر ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر پرکار در اقصی نقاط دنیا دارد و بیشتر به‌عنوان شبکه‌ی اجتماعی تازه ها و ترندهای جهانی شناخته می‌شود. این پلتفرم برای کسب‌وکارهایی که علاقه‌مند به شرکت در بحث‌های روز صنعت خود هستند پسندیده است. علاوه بر آن می‌توان از توییتر برای اشتراک تازه ها و محتوای جدید مرتبط با کسب‌وکار با مخاطبان کاربرد کرده و آنها را به برند علاقه‌مند کرد.

لینکدین: شبکه‌ی اجتماعی اختصاصی کسب‌وکارها را می‌‌توان بهترین انتخاب برای سازمان‌هایی با روش کاری B2B در نظر گرفت. شرکت‌هایی که قصد هدف‌گیری هر نوع از کسب‌وکارهای دیگر را دارند می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. با به کارگیری لینکدین می‌توانید کسان را بر بنیاد نوع کسب‌وکارشان، صنعت یا عنوان شغلی پیدا کرده، محتوا به اشتراک بگذارید و با آنها بستگی برقرار کنید.

linkedin

یوتیوب: یوتیوب و مدل ایرانی آن یعنی آپارات بهترین مکان برای به اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی بلند هستند. یوتیوب دومین موتور جستجوی کبیر عالم است و می‌توان با انتشار محتوا در آن، امید زیادی به دیده شدن توسط مخاطبان گوناگون و جذب علاقه‌مندی آنها داشت. این سرویس خدمات میزبانی نامحدود را برای ویدیوهای شما تامین می‌کند و در نتیجه می‌توانید بیشینه بهره‌گیری را از قدرت محتوای ویدیویی داشته باشید.

پینترست: این شبکه‌ی اجتماعی نیز با تمرکز روی محتوای تصویری و به اشتراک قراردادن یا محتوای جذاب راه اندازی شده است. محتوای این شبکه در سال‌های تکاپو عموما روی مسائلی همچون ساخت مصنوعات خانگی، بازسازی و طراحی دکوراسیون، غذا، بدنسازی، مد و موارد مانند متمرکز بوده است. اگر کسب‌وکار شما خدمات و محصولاتی با محوریت نمایش بصری عرضه می‌کند، پینترست برگزیدن مناسبی خواهد بود.

تدوین استراتژی رسانه‌های اجتماعی
قدم نخست تعیین استراتژی، تعیین شبکه‌ی مناسب برای کسب‌وکار است
تدوین راهبرد برای حضور در شبکه‌های اجتماعی، تقسیم مهمی در حصول اطمینان از کارایی کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی در این شبکه‌ها است. پس از انتخاب کانال تکاپو کمسب‌وکار، باید برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای انتشار درونمایه و در ضمن تعیین نوع محتوای مخصوص کسب‌وکار خود را سپریدن دهید. قدم اول در این مرحله شناخت مخاطبان و محتوای باره علاقه‌ی آنها است. باید محتوایی گسترش دهید که جذاب بوده و البته نیازها و چالش‌های آنها را برطرف کند.

Social Media

در طراحی استراتژی مدیریت شبکه‌های اجتماعی دو فاکتور اصلی جذب و پاسخ باید به نکویی روشن شوند. فاکتور جذب انواع درونمایه برای علاقه‌مند کردن بیشتر بیننده را شامل می‌شود و پاسخ، به‌معنای ارتباط شما با مخاطبان در این شبکه‌ها خواهد بود. به‌عنوان مثال در استراتژی باید این سوال‌ها را پاسخ داد: آیا در شبکه‌های اجتماعی به تعقیب مخاطب گشته و خودتان مکالمه را با او شروع می‌کنید؟ در چه دوره‌های زمانی به سوال‌ها و بحث‌های مطرح شده در صفحه‌ی اختصاصی کمپانی استجابت می‌دهید؟ آیا از جشنواره و مسابقه برای جذب بیننده استفاده می‌کنید؟

برنامه‌ریزی زمانی انتشار محتوا
یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مدیریت موفق شبکه‌های اجتماعی، استحکام و پایداری در حضور در آنها است. اگر می‌‌خواهید علاقه‌مندی کاربران و افزایش فالورهای شما استوار باشد، باید استوار در انتشار محتوای باکیفیت را اصل اساسی فعالیت خویش بدانید. برای رسیدن به این قصد باید یک برنامه‌ریزی جامع داشته باشید لغایت موعد انتشار، نحوه‌ی ارسال، گونه محتوا و شبکه‌ی باره نظر اجتماعی را با جزئیات کامل روشنگری دهد.

ثبات در انتشار محتوا کلید اصلی کامیابی و جذب بیننده همیشگی است
برای رسیدن به این برنامه‌ریزی می‌توانید یک سالنامه کاری برای تیم محتوای خویش در نظر بگیرید و برای بازبینی بر شغل آنها نیز از همین دست موزه استفاده کنید. تقویم سردبیری بازاریابی درونمایه را می‌‌توان با ابزارهای مختلف مثل سالنامه گوگل طراحی کرد و بسته به بیچارگی کسب‌وکار آن را شخصی‌سازی کرد. حتی می‌توانید لینک محتوای منتشر شده در هر شبکه را نیز در این تقویم قرار دهید تا نظارتی جامع بر کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی داشته باشید.

social media

انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی
بخش اصلی مدیریت رسانه‌های اجتماعی، تولید و انتشار محتوای مناسب در شبکه‌ی اجتماعی هدف است. این بخش علاوه بر فرآوری محتوای متنی به زیباسازی آن با تصویر و ویدیو نیز می‌پردازد. در این میان بعضی شرکت‌ها علاوه بر انتشار محتوای اوریجینال خود، به بازنشر محتوای همکاران و شرکای تجاری نیز می‌پردازند.

این دسته از مدیریت رسانه‌های اجتماعی نیازمند شناخت ریزبین شما از شبکه‌ی اجتماعی هدف و وانگهی مخاطبان است. شما باید بهترین گونه درونمایه برای شبکه‌ی اجتماعی خویش را بشناسید و علاوه بر آن محتوایی که بیش از کل توسط مخاطبان منظور دیده شده و به اشتراک گذاشته می‌شود را معرفی کنید.

پاسخ دادن به هواداران و فالورها
پاسخ دادن به هوادران و افرادی که در صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی عقیده یادداشت می‌کنند، تقسیم مهمی از کامیابی در این رسانه‌ها است. وقتی فردی در گرد از کانال‌های شما نظری یادداشت می‌کند، یعنی فرصتی جدید برای جذب بیننده جدید و در ضمن نشان دادن اهمیت مخاطب در برندتان به دست آورده‌اید.

پاسخ برندها اغلب به‌صورت عمومی منتشر می‌شود
در نتیجه چک کردن همیشگی کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی یکتا از برنامه‌های اصلی مدیریت رسانه‌ها است. پیام‌های سر راست نیز باید به‌صورت منظم مطالعه شده و استجابت داده شوند. حتما قبل از ارسال استجابت آن را به‌خوبی مطالعه کرده و با سیاست‌های کلی کمپانی سنجش کنید؛ چرا که چنین پاسخ‌هایی اغلب به‌صورت عمومی منتشر شده و نماینده‌ای برای برند شما خواهند بود.

comment

جستجو و مشارکت با سایر کاربران
همکاری و رفاقت با کاربران شبکه‌های اجتماعی، یک قدم فراتر از اجابت به کامنت‌های آنها است. این فرآیند به معنای جستجو و پیدا کردن فرصت‌های جدید در وسط کاربران و آغاز مکالمه و ارتباط پیوسته با آنها است. به‌عنوان مثال بستگی برپا کردن با اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی قدمی بزرگ در جذب هرچه اغلب بیننده است. فراموش نکنید این افراد جامعه‌ی مخاطبان ابهت داشته و می‌توانند با انتشار محتوای شما، بخش زیادی از آنها را به برند شما علاقه‌مند کنند.

کمپین‌های تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی
یکی از بخش‌های مهم دیگر مدیریت رسانه‌های اجتماعی،‌ اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هدف‌مند در شبکه‌ها است. انتشار محتوای اختصاصی و کوشش برای جذب بیننده اغلب قدمی مثبت در مدیریت رسانه‌های اجتماعی است و اضافه کردن تبلیغات و انتشار درونمایه در شبکه‌های دیگر، مکمل آن خواهد بود. در این وسط تبلیغات هدف‌مند که به کمک هوش مصنوعی این شبکه‌ها منتشر می‌شوند، توانایی دسترسی به بیننده بالقوه را برای برند شما افزایش خواهند داد. شاید این مخاطبان نهفته هیچ‌گاه نامی از کمپانی شما نشنیده باشند ولی نمایش یک تبلیغ مرتبط با فعالیت‌ها و علاقه‌مندی‌های گذشته، آنها را با برند شما آشنا خواهد کرد.

social media marketing

مدیریت مسابقات و جشنواره‌ها
اجرای مسابقه و اهدای جوایز به مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر افزایش علاقه‌مندی مخاطبان موجود، بخت جذب مخاطبان جدید را نیز افزایش می‌دهد. برای اجرای این برنامه‌ها نیز احتیاج به کار و جنبش آن‌چنان خاصی نخواهد بود و حتی می‌توان با انتشار محتوایی ساده و درخواست از مخاطبان برای عقیده دادن، تکاپو آنها را افزایش داد. برای اجرای مسابقات حرفه‌ای‌تر و اهدای جوایز نیز مراحلی همچون مشخص کردن قوانین، برگزیدن برنده، اجرای مراسم اهدای جایزه و انتشار محتوای آن را باید در نظر داشته باشید.

مسابقه و جشنواره، درگیری کاربران را با برند بیشتر می‌کند
نظارت و رسیدگی عملکرد
مانند تمام اجزاء سایر بازاریابی و خصوصا بازاریابی دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی نیز احتیاج به نظارت و بررسی عملکرد دارند. این بازرسی تنها راه برای اندازه‌گیری میزان موفقیت کمپین‌ها، محتوای منتشر شده، مسابقات و دیگر فاکتورهای شبکه‌های اجتماعی است. با این بازبینی می‌توان نرخ بازگشت سرمایه در این بخش را نیز مشخص کرده و نسبت به اصلاح یا تغییر موارد باره احتیاج اقدام کرد.

برنامه روزنامه مدیریت شبکه‌های اجتماعی
شاید با مطالعه‌ی توضیح مدیریت رسانه‌های اجتماعی به این نتیجه رسیده باشید که این بخش از بازاریابی دیجیتال بسیار وقت‌گیر بوده و کمپانی شما توانایی اجرای کامل آن را ندارد. سرویس Hootsuite گرد از مشهورترین ابزارهای مدیریت و هماهنگ‌سازی شبکه‌های اجتماعی است. این کمپانی در تارنگار خویش برنامه‌ای ۱۸ دقیقه‌ای و یومیه را معرفی کرده که می‌تواند در آغاز مدیریت رسانه‌های اجتماعی برای شرکت‌ها کارساز باشد.

زمان‌بندی

۸ دقیقه: بررسی و مطالعه
گوش دادن در شبکه‌های اجتماعی به‌معنای بررسی آنها با قصد پیدا کردن بحث و گفتگوی پیوسته با برند شما است. این پروسه در درمان خدمات مشتری و وانگهی دریافت بازخورد از آنها کمک می‌کند. بعلاوه اطلاعات احسان در باره رقبا در اختیارتان می‌گذارد و همچنین، لیدهای جدیدی برای فرآوری محتوا اثر می‌دهد. این تقسیم گرد از وظایف اصلی و حیاتی روزمره‌ی شما خواهد بود.

مطالعه‌ی شبکه‌ها دربرگیرنده جستجوی بحث محیط برند نیز می‌شود
برای مطالعه‌ی بهتر اخبار و اصطلاحا گوش دادن به مخاطبان می‌توانید به جستجوی واژه ها کلیدی مرتبط، هشتگ‌ها، منشن‌ها و پیام‌های ارسالی بدست مخاطبان بپردازید. در این مقوله هر روز باید نکات زیر را جستجو و یادداشت کنید:

اشاره (منشن) به برند یا محصولات شما. بین هشتگ‌ها و واژه ها کلیدی پیوسته با صنعت و محصول خودتان جستجو کرده و بحث‌های پیرامون آن را پیگیری کنید. به تمامی اشاره‌هایی که به محصولات و برندتان می‌شود پاسخ دهید. می‌توانید از پاسخ‌های حاضر و ابزارهای اتوماسیون در این گویه بهره‌گیری کنید ولی پیشنهاد بهتر، وابستگی مستقیم و انسانی است.
تمایل به خرید. در شبکه‌های اجتماعی به دنبال پست‌ها و مباحثی باشید که با هدف خدمات و محصولات شما در جریان هستند. این بحث‌ها نشان‌دهنده‌ی مخاطبان خفته بوده و می‌توانند بهترین منبع برای کشف مشتریان جدید باشند. برای پیدا کردن این بحث‌ها باید دامنه‌ی جستجوی خود را افزایش دیتا و به واژه ها کلیدی برند خود اکتفا نکنید. مثلا اگر یک برند فروش بلیط هواپیما هستید، علاوه بر اسم خود باید کلمات کلی همانند «بلیط لحظه آخری» یا «بلیط ارزان» را نیز جستجو کنید.
اخبار صنعت. هشتگ‌های پرطرفدار در صنعت خودتان را پیگیری کنید. برای این قصد باید ابتدا کلمات و افراد مهم در این تقسیم را پیدا کرده و حتی یک فید RSS برای پیگیری کردن روزانه‌ی آنها ایجاد کنید.
social media marketing

۵ دقیقه: برقراری ارتباط
ارتباط داشتن با مخاطبان، فاکتوری حیاتی در کامیابی برند در شبکه‌های اجتماعی هست. نزدیک ۹۰ درصد مخاطبان به دنبال وابستگی سازنده با برندها و مدیرانشان هستند ولی کمتر از ۵۰ درصد آنها، شرکت‌ها را در این امر کامیاب می‌دانند. برآیند اینکه هنوز دشواری ها زیادی در این دسته هستی دارد.

اگر قدم نخست یعنی گوش دادن و مشاهده‌ی شبکه‌های اجتماعی را به‌خوبی اتمام دیتا باشید، یافتن مخاطبان برند برایتان راحت خواهد بود. بعد از آن می‌توانید مخابان هدف، اینفلوئنسرها و محتوای مرتبط برای درگیر شدن را پیدا کرده و موارد زیر را پیاده‌سازی کنید:

پاسخ دادن
لایک کردن و ارسال کامنت در محتوای مرتبط
دنبال کردن مخاطبان مفید مشابه اینلفوئنسرها و اشخاص اصلی صنعت
پست کردن دوباره‌ی محتوای کاربران
analyze

۲ دقیقه: آنالیز
برای برنامه‌ریزی یک روند منظم در انتشار محتوا، باید محتوایی که بیشترین بازده را در شبکه‌های اجتماعی دارد شناسایی کنید. برای این قصد می‌توانید از ابزارهای آنالیز محتوای شبکه‌های اجتماعی کاربرد کنید که در دسته پس به آنها می‌پردازیم. آنالیز محتوای شبکه‌های اجتماعی نیز حساسیت‌های خاص خویش را داشته و فاکتورهای متعددی باید در عقیده گرفته شوند. این فاکتورها را می‌توان در چهار تقسیم دسته‌بندی کرد:

آگاهی: این فاکتورها نشان‌دهنده‌ی شمار مخاطبان فعلی و مخاطبان بالقوه‌ی برند شما هستند.
همکاری: نشان‌دهنده‌ی چگونگی وابستگی و درگیر شدن کاربر با محتوای برند شما هستند.
تبدیل: این فاکتورها نسبت موثر بودن محتوا در تبدیل مخاطب به مشتری را نشانه می‌دهند.
پایگاه مشتریان: چگونگی کنونی برند شما در رویت مشتریان فعلی را مشخص می‌کنند.
۳ دقیقه: زمان‌بندی
اگر سررسید کافی برای بررسی هرروزه‌ی محتوای شبکه‌های اجتماعی ندارید، ابزارهای مدیریت و سررسید بندی اتوماتیک در این مقوله کارساز خواهند بود. این ادوات مشاهده‌ی محتوای پیوسته در چند کانال را ممکن می‌سازند و صرفه‌جویی زیادی در زمان شما خواهند داشت. برای زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انتشار درونمایه در شبکه‌های اجتماعی مختلف، راهکارهای زیر توصیه می‌شود:

فیسبوک: انتشار محتوای بلند و به کارگیری پیام‌های تصویری جذاب. ارسال یک یا دو پست در روز در این شبکه کافی است.

توییتر: زمان‌بندی توییت‌ها و ایجاد فاصله‌ی زمانی مناسب برای پیشگیری از اسپم شناخته شدن پروفایل در این شبکه توصیه می‌شود. توییت‌ها را در فرمت‌های گوناگون از متن، عکس، ویدیو و ارسال لینک انحام دهید و بازدهی هر کدام را رسیدگی کنید. اگر از محتوای منابع سایر بهره‌گیری می‌کنید حتما از هشتگ و علامت منشن @ استفاده کنید.





:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: